Orange County Choppers

Obrabiarki strumieniowe rewolucjonizują branżę motocyklową w orange county choppers

O firmie 

Orange County Choppers określiła standardy w projektowaniu budowanych na zamówienie motocykli typu chopper. Począwszy od konstrukcji zbiorników na paliwo, poprzez osłony, kierownice i gaźniki, firma OCC podniosła poprzeczkę w dziedzinie projektowania tych motocykli do niespotykanego wcześniej poziomu.

Paul Teutul, Sr., pracownik branży metalowej i założyciel Orange County Choppers, Inc., rozpoczął swoją działalność od budowy motocykli w piwnicy swojego domu w Montgomery, NY.

Orange County Choppers talk about their Flow Waterjet Z kreatywną pomocą swojego najstarszego syna, Paul Jr., Paul Sr. wkrótce znalazł się na ścieżce wiodącej do sukcesu dzięki powodzeniu, jakie zyskał w 1999 r. podczas Daytona Biketoberfest skonstruowany przez nich pierwszy motocykl „True Blue”.

Od tego momentu Paul Sr. wiedział, że ma wiele do zaoferowania i jeszcze w tym samym roku założył firmę Orange County Choppers, Inc.

Teutulowie szybko zyskali sławę wśród entuzjastów chopperów. Ich nazwisko stało się głośne nie tylko w świecie właścicieli chopperów, ale również dzięki Discovery Channel, gdzie w 2002 r. stworzono podstawy dla cieszącego się ogromną popularnością serialu telewizyjnego „American Chopper”.

Powodzenie, jakim cieszyła się firma sprawiło, że wkrótce Teutulowie zaczęli konstruować tematyczne motocykle na zamówienie największych korporacji amerykańskich, takich jak Microsoft, Lincoln i Coca-Cola. Obecnie firma Orange County Choppers jest uważana za jednego z czołowych producentów motocykli budowanych na zamówienie.

Obrabiarki strumieniowe zaspokajają potrzeby w zakresie cięcia dużych, grubych części

Po upływie pewnego czasu od wprowadzenia w 2003 r. w swoim zakładzie obrabiarek strumieniowych Flow, firma OCC stwierdziła, że stoi przed koniecznością rozwiązania problemu, jakim jest cięcie bardzo dużych i grubych komponentów. W celu zaspokojenia tej potrzeby, wdrożyła skonstruowaną przez Flow maszynę Mach 3 (IFB 6012) z Dynamic Waterjet™.

Urządzenie to, jako większe, umożliwiło OCC cięcie bardzo grubych elementów w krótszym czasie, ponieważ proces cięcia strumieniem pod dużym ciśnieniem jest znacznie szybszy.

„Maszyna taka jak ta, jest dla nas bezcenna” – przyznaje Paul Teutul Jr., główny projektant i producent w OCC. „Wycięcie pręta z arkusza blachy stalowej o grubości ½ cala zajęłoby tydzień, podczas gdy zastosowanie obrabiarki strumieniowej pozwala na wykonanie tej czynności w ciągu 20 - 30 minut. Obrabiarka strumieniowa zrewolucjonizowała naszą działalność w zakresie budowy motocykli. Umożliwia znacznie szybsze wykonanie pracy niż ma to miejsce w przypadku stosowania metody obróbki skrawaniem lub ręcznej i, w zasadzie, nie wymaga konserwacji. To jest po prostu zadziwiające – można wyciąć ze stali każdy zaprojektowany element. Stanowi to dla nas bezcenną możliwość.

„Najciekawsze jest to, że maszyna ta wyrzuca wodę z prędkością 2 Machów, co pozwala ciąć metal o grubości 6 cali” – mówi Paul Jr. „Podczas obserwacji pracy urządzenia podziw wzbudza jego moc oraz perfekcyjność w przecinaniu metalu. Ponieważ za pomocą obrabiarki strumieniowej Flow można wyciąć dowolny kształt, jaki tylko sobie wymarzę, pozwala mi to na eksplorację nowych opcji projektowych, których realizacja jeszcze rok temu byłaby niemożliwa. Maszyna ta jest tak zadziwiającym narzędziem, że mógłbym z nią naprawdę zaszaleć”.

Ostatnie dzieło OCC, Flow Chopper, to pierwszy produkt firmy będący dowodem ogromnych możliwości nowo nabytej, 5-osiowej obrabiarki strumieniowej Mach 4, zdolnej do produkowania elementów w 3 wymiarach, która przypomina urządzenia stosowane do produkcji kompozytowych elementów lotniczych.

Główny operator warsztatu maszynowego, Jim Quinn twierdzi, że OCC czerpie znaczące korzyści, które wykraczają daleko poza ciekawe formy, które zespół jest w stanie wycinać.

„Za pomocą obrabiarki strumieniowej możemy bardziej precyzyjnie wycinać kształty, co oznacza mniejsze straty materiałowe i mniejsze ilości wiórów" - twierdzi Quinn. „Cały materiał poddajemy recyklingowi. Zanim rozpoczęliśmy korzystanie z obrabiarek strumieniowych, uzyskiwaliśmy tylko 10 centów za funt; obecnie, używając tych maszyn, otrzymujemy 60 centów za funt".

Obrabiarki strumieniowe stwarzają dla OCC nowe możliwości projektowe 

Quinn twierdzi, że pięcioosiowe obrabiarki strumieniowe otwierają przed OCC nowe możliwości projektowe.

„Maszyny pięcioosiowe umożliwiają wycinanie osłon i zbiorników paliwowych z przedkówek blach cienkich i nadawanie im skomplikowanych kształtów, takich jak na przykład unikatowe wzory pajęczyny na naszych motocyklach. Przedtem, wykonanie tego zadania było niemożliwe. Teraz jesteśmy w stanie ciąć żeberka o grubości 1/8 cala bez wytwarzania strefy wpływu ciepła i wysyłać je bezpośrednio do malarza bez konieczności wykonywania dodatkowych operacji". 

Quinn przyznaje również, że firma znajduje coraz więcej nowych zastosowań dla pięcioosiowej maszyny.

„Co kilka dni pojawia się nowa możliwość użycia maszyny. Przykładem są pręty osłon wykonane z kęsów aluminiowych. Wcześniej musieliśmy je odlewać i ręcznie ścierać w celu dopasowania do kształtu trójwymiarowej, zakrzywionej powierzchni. Obecnie, dysponując pięcioma osiami, możemy płaski kawałek aluminium o grubości 3/8 cala uformować i dopasować do rury na motocyklu; nie istnieje inna metoda, można to zrobić wyłącznie za pomocą pięciu osi.

„Innym przykładem są wsporniki szybkościomierza” – kontynuuje Quinn. „Podczas cięcia elementów kierownicy pod kątem 30 lub 45 stopni korzystamy z pięciu osi w celu wycięcia uchwytu – wykonujemy cięcie płaskie i, tam gdzie jest to konieczne, cięcie pod kątem. Obrabiarka strumieniowa tnie metal dokładnie w miejscu, w którym należy to zrobić. Przed wprowadzeniem maszyny Flow z pięcioma osiami wykonanie tego zadania było niemożliwe”.

Firma OCC czerpie znaczące korzyści z eksploatacji pięcioosiowej obrabiarki strumieniowej Flow, która pozwala przenieść projektowanie na znacznie wyższy poziom kreatywności.

„Operacja wycinania części jest tak prosta, że łatwo mógłbym przesadzić, nadając komponentowi ornamentalne kształty, które niezbyt pasują do projektu motocykla” – mówi Paul. „Jednak dopóki patrzę oczyma wyobraźni, firma OCC jest w stanie tworzyć niepowtarzalne produkty, zupełnie inne od tych, które stworzyliśmy w przeszłości”.